היסטוריה
קורס טיס הוא אחד הקורסים היוקרתיים ביותר בצה"ל אם לא היוקרתי ביותר.
קורס הטיס הראשון בחיל האוויר הושלם ב-1949 בשדה שמואל במסגרת טייסת הקרב הראשונה. ארבעת בוגריו, מוטי הוד, דני שפירא, ישעיהו גזית וטיבי בן שחר, שעברו הכשרה קודמת בצ'כוסלובקיה, היו הראשונים לקבל את כנפי הטיס.
עד 1955 הועברו הקורסים בסירקין, אז הועבר בית הספר לטיסה לבסיס עקרון (תל נוף), ב-1966 עבר הקורס פעם נוספת לבסיס חצרים.
ב-1991 שונתה תוכנית ההדרכה והפכה משליש שנתית לחצי שנתית, והחל מקורס טיס 124 מסיימים כל שנה שני מחזורים. שלבי הקורס השתנו משישה לארבעה (מכין, בסיסי, ראשוני ומתקדם). ב-2002 השתנה מבנה קורס הטיס, משכו הוארך בשנה – משנתיים לשלוש שנים, והוא כולל לימודים אקדמאיים לתואר ראשון. כמו כן, מסיימי הקורס יקבלו דרגת סגן, ולא סג"ם.
במהלך הקורס יש עשרות ניפויים, כאשר ניתן להגיע מנפילה מן הקורס ליחידות המובחרות בצה"ל, לגדסרי"ם השונים (גדסר צנחנים, גדסר נחל, סיירת גבעתי וסיירת גולני) והן ליחידת רוכב שמיים בתותחנים, מורן מיתר ועוד.
מסלול ההכשרה
אורך כ-36 חודשים וכולל:
- שלב "מכין" האורך כ-6 חודשים וכולל: טירונות חי"ר, לימודים אקדמיים וסדרת צ'קים הכוללת 15 טיסות מיון במטוס סנונית.
- שלב "בסיסי" האורך כ-5 חודשים וכולל: הכשרה קרקעית, שכוללת סדרות חי"ר מורכבות (ניווט, הישרדות ועוד), קורס צניחה (הכולל בתוכו רק צניחה אחת, בניגוד לשאר היחידות שעוברות קורס צניחה), סדנת מילוט, הסמכה לקצונה ולימודים אקדמיים.
- שלב "ראשוני" האורך כ-6 חודשים וכולל: מחולקים החניכים למגמות ולומדים מיומנויות הטסה בסיסיות של המטוס. המגמות השונות, אליהם מתחלקים החניכים הינם: קרב, נווטי קרב, נווטי תובלה, מסוקים, מכונני קרנף או ראם.
- שלב "מבואות ומסלולים" האורך כ-12 חודשים וכולל: שני שלבים בהם לומדים החניכים את מרבית המכסה להענקת תואר ראשון.
שלב "מתקדם" האורך כ-6 חודשים ומהווה השלב האחרון והמסכם של הקורס וכולל: רכישת מיומנויות הטסה מתקדמות, וסיום הלימודים האקדמיים
הישגים
לאורך השנים עשרות טייסים זכו לצלשי"ם ועיטורים, על פעילויותיהם וחילוציהם בלב האויב.
תנאי קבלה
פרופיל 97, קב"א 54 ומעלה, דפ"ר 60 ומעלה.
דרכי הגעה ליחידה
- שלב 1 –מיון ראשון הכולל סימולטור טיסה ומבחנים פסיכוטכניים.
אורכו של יום המיון – כ-6 שעות. מתמיינים אשר מרכיבים משקפי ראיה או סובלים מבעיות עיניים ייכנסו במהלך היום לבדיקה אופטומטריסטית קצרה.
בסוף היום יקבל המועמד תשובה האם ממשיך את תהליך המיון או לא
- חלק 2 – מיון שני הכולל מבחן סימולטור טיסה נוסף, לאחריו אלו שיעברו בהצלחה (יקבלו תשובה בסיום הסימולטור) יבצעו מבחנים אישיים. אורכו של יום המיון – כ-6 שעות.
- חלק 3 – ביצוע ראיון עם פסיכולוג, לאחריו יבדק הציון המשוקלל של שאר הנתונים שנצברו במיונים הקודמים עם ציון הראיון. במידה והמועמד עבר את הרף, ימשיך לביצוע בדיקות רפואיות.
- חלק 4 ואחרון – ביצוע ומעבר גיבוש טיס שאורכו 5 ימים (א'-ו') בבית-הספר לטיסה.