הכנה מנטלית לקראת יום הסיירות, גיבושים ומבחנים העומדים לפנינו מאתר דניאל אלקובי מדריך קבוצת קריית אונו

מחקרים רבים מראים כי איכות התפקוד של האדם קשורה ביכולתו לווסת ביעילות את רמות המתח לפני ובזמן הפעילות. בעוד שמתח מסוים דרוש לתפקוד מיטבי, מתח עודף עלול לפגום באיכות הביצועים ולפגוע במיצוי הפוטנציאל של הפרט. כיום ישנה מודעות גוברת והולכת לחשיבותה של הכנה מנטאלית למצבים שבהם נדרשים ביצועים מיטביים תחת לחץ. חשוב להכיר בכך שלא לכל אחד מתאימה אותה הכנה מנטאלית וכי להכנה המנטאלית נדרשת הכנה פיזית מתאימה.

בואו ניגע בכמה נקודות אשר עוסקות בהלך המחשבה באירועים כאלו:

התעסקות בדברים שאינם בשליטתנו –

רוב בני האדם חשים בטחון ככל שמידת הוודאות בחייהם עולה. אולם, ברוב תחומי החיים ובמיוחד כאשר מדובר באירוע ממיין כמו גיבוש או יום סיירות לא כך הדבר. תנאים כגון חוזק הקבוצה בה שובצתי, או אופי המגבש אינם ידועים לנו ואין לנו שליטה לגביהם. ועדיין, רבות מה"נפילות" המנטאליות באירועים מסוג אלו נגרמות כתוצאה מהתעסקות מחשבתית בדבר בו אין לנו שליטה. מקרה מוכר הוא כאשר אדם שובץ לקבוצת אנשים חזקה, וכתוצאה מכך חווה ירידה חדה במוטיבציה ובאמונה העצמית מהיותו כחלק מקבוצת אנשים כזאת, דבר אשר משפיע ישירות על רמת הביצועים הפיזית והחברתית בהמשך. מהצד השני ניתן לראות גם אדם אשר שובץ לקבוצה "חלשה" בה הוא דומיננטי וחזק וכתוצאה מכך מרשה לעצמו "להוריד הילוך" ולהתאמץ פחות דבר אשר פוגע ישירות בסיכוייו לעבור. כל אלו מביאים אותנו למסקנה אחת - המקום היחיד שיש לנו עליו שליטה במאה אחוז הוא הגישה שלנו. ברגע שננקט בגישה שקובעת כי עלינו לעשות כל מה שביכולתנו בכל רגע נתון ללא קשר לאירועים ולנסיבות שאינם בשליטתנו, נוציא את המיטב מעצמנו, וזוהי בסופו של דבר השאיפה של כולנו בימים אלו.

זיכרון קצר-

יום סיירות/גיבוש הינם ימים ממיינים בהם עוברים תחנות רבות הנועדות לבחון אותנו פיזית ומנטאלית. מעטים האנשים אשר מצטיינים בכל התחנות, וברוב המקרים הנבחנים מצליחים להתבלט בתחנה אחת בלבד ולפעמים אף בכלל לא. עלינו לזכור כי אנו נבחנים בכל תחנה ותחנה בנפרד וכי גיבוש הדעה לגבינו נבנה בשלבים. הבעיה המרכזית נוצרת כאשר מסיימים תחנה בצורה לא טובה ו"נושאים" את תחושת האכזבה איתנו אל התחנה הבאה, פוגעים גם בה ויוצרים כדור שלג שמשפיע לאורך כל היום. הבנה מחשבתית זו פועלת לשני הכיוונים. אדם אשר סיים תחנה או שתיים בצורה טובה ושוקע באופוריה ובביטחון כי "עשה את שלו", עלול להוריד את רמת המתח בתחנות הבאות ולפגוע בסיכוייו לעבור. משכך, חזקה עלינו לפתח לעצמנו "זיכרון קצר" ולהתייחס לכל תחנה כאירוע חדש בפני עצמו.

 

התמקדות בהתנהגות ולא במטרה.

מאז ומעולם לימדו אותנו כי כשאנו מגדירים מטרה עלינו לחשוב ולהתמקד אך ורק בה. לדעתי, הדרך הנכונה להשגת מטרה היא התעלמות מהמטרה הסופית מכיוון שזו בעלת גורמים עליהם אין לי השפעה באופן ישיר. לדוגמא, כשאני מסמן לעצמי מטרה להגיע יחידה כזו או אחרת, אינני זה שמחליט אם אעבור או לא ועל כן התעסקות מחשבתית במטרה הסופית מיותרת. עלינו להתמקד בהתנהגות עליה יש לי השפעה ישירה ויכולה לקדם אותי אל מטרתי. לדוגמא, ביום הסיירות/גיבוש ישנן המון מטרות קטנות שעליי לעבור - ריצות, זחילות, ספרינטים, שקים, אלונקה, מסעות ועוד.

לכן, אם ברצוני להגשים את המטרה הגדולה של מעבר הגיבוש או יום הסיירות עליי להתמקד במטרה הקטנה שנמצאת לפניי, עליה כאמור אני שולט בהתנהגותי. התמקדות במטרות קטנות בלבד בהם אנו שולטים תוביל אותנו אט אט אל המטרה הסופית.

כאמור, חשוב להכיר בשונות המנטאלית בין אנשים וכי אין הכנה המתאימה לכלל האוכלוסייה וכי מדובר בנקודות קצה בלבד מתוך אלמנטים רבים הבאים לידי ביטוי בימים אלו. לבסוף, חשוב להדגיש כי הכנה מנטאלית, טובה ככל שתהא, היא רק צד אחד למטבע המורכב בצידו השני מהכנה פיזית מתאימה אשר מהווה חלק אינטגראלי מההצלחה בימים אלו.

מאחל לכולכם בהצלחה בימי הסיירות ובגיבושים הקרובים!

השארת תגובה